Teatteriretki Joensuuhun, Rouva Stroganova

Matkaohjelma:

klo 14.00 lähtö Kiteeltä S-marketin takaa

klo 15.00 Joensuussa

vapaata aikaa esim. ostoksille, kahvittelulle tms.

klo 17.00 ruokailu Teatteriravintolassa, blinimenu

klo 19 teatteriesitys "Rouva Stroganova", väliaikakahvit leivoksen kera

klo 21.30 kotiin lähtö

noin klo 22.30 Kiteellä S-marketin takana

Hinta (sis. kuljetuksen, ruokailun Teatteriravintolassa (blinimenu), teatterilipun ja väliaikakahvit leivoksen kera):

• Kiteen Marttayhdistys ry:n jäsenet 40 €
  • Muut 65 €

Ilmoittautuminen viimeistään 17.12.2018 ensisijaisesti sähköpostilla kiteenmarttayhdistys(at)hotmail.fi tai päivystysaikana maanantaisin klo 10.00-12.00 Marttalaan puh. 044 041 3398. Kiireelliset ilmoittautumiset ja peruutukset puh. 044 252 4398. Ilmoita mahdollisesta ruoka-aineallergiasta.

Maksu yhdistyksen tilille kirjapidollisista syistä mieluiten 2.1.-4.1.2019 välisenä aikana.  Yhdistyksen tilinumero FI45 5153 0440 0784 95, saaja Kiteen Marttayhdistys ry, maksun viestikenttään teksti: Joensuu ja oma nimi.

Pohjois-Karjalan perukoilla sinnittelee viisi sukkelasanaista oman kylän poikaa. Heillä on aikaa sanailla, vältellä velvollisuuksia ja nahistella nuotiolla joka päivä. Menneet hyvät ajat aiheuttavat sekä toraa että haikeita muistoja, varsinkin jos tarjolla on ryyppy.

Sitten kylään ilmestyy venäläinen rouva, joka asettuu lupia kysymättä autiotaloon ja ryhtyy remontoimaan sitä. Talon lisäksi hän aikoo ostaa maata ja metsää ja pistää kylän miehet töihin.

Tästä alkaa koomisten tilanteiden vyöry, jossa kylän kaapin paikkaa yrittävät näyttää sekä perinteisiin vetoavat, muutosvastarintaiset miehet että globaaliin markkinatalouteen uskova maailmannainen. Rouvan päämääränä on tehdä kylästä kansainvälinen turistikohde.

Kuka hän oikein kuvittelee olevansa, tuo rouva Stroganova?
Jätä meidän kylä rauhaan!
”Työ sotkette kunnon ihmisen elämän – ja mie muka itepäinen”
Nainen toiselta planeetalta”

Zinaida Dolgovan kirjoittama kansankomedia sai ensi-iltansa marin kielellä Joshkar-Olassa, Marin tasavallassa, Venäjällä vuonna 2015. Sieltä sen löysi ohjaaja Janne Saarakkala suomalais-ugrilaiselta teatterifestivaalilta ja sovitti yhdessä Lija Fischerin kanssa koko hilpeyden tapahtumat Suomeen, Pohjois-Karjalaan. Näytelmä on käännetty suomeksi Joensuun kaupunginteatterin toimesta.

Biisilista

• Leevi and the Leavings
      -Nainen toisen planeetan
      -Uni joka pääty ei
      -Rin Tin Tin
      -Pohjoisen taivaan alla
      -Pojat tanssimaan
      -Etkö näe, että tanssin?
      -Pohjois-Karjala
    • Karjalan poikia (trad.)
    • Värttinä: Marilaulu (trad., sov. Sari Kaasinen)

ROOLEISSA

ROUVA STROGANOVA – Minna Maaria Virtanen